Szkoły ETE im. Alberta Schweitzera

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Podsumowanie projektu "Wychować człowieka Mądrego" w roku szkolnym 2017/2018.

W minionym roku szkolnym 2017/2018 w Szkole Podstawowej ETE realizowaliśmy projekt „Wychować człowieka Mądrego”.

Jego celem było wdrożenie modelu pracy metodą tutoringu szkolnego, pozwalającego na zwiększenie u uczniów podmiotowości, samodzielności, poczucia sprawstwa i zaangażowania w własny proces edukacyjny.

W projekcie uczestniczyło 23 nauczycieli, którzy wzięli udział w kursie tutorskim. Zapewnił on uczestnikom przygotowanie do pracy w charakterze tutora na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia wprowadziły uczestników w metodę pracy tutorskiej, przygotowując do działania w oparciu o założenia pedagogiki dialogu. Nauczyciele uzyskali znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne. Znaczącym elementem kursu było również przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron. Tutorzy uczestniczyli także (w ciągu całego roku szkolnego) w superwizjach indywidualnych i grupowych.

W procesie wdrożenia tutoringu przyjęliśmy i zrealizowaliśmy następujące zasady:

  1. tutoringiem objęci zostali wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej;
  2. decyzja o doborze par tutorskich (uczeń – tutor) na podstawie preferencji i zainteresowań ucznia, należała do zespołu tutorów;
  3. uczniowie mieli obowiązek, a rodzice mieli możliwość, by uczestniczyć w zajęciach przewidzianych innowacją – tutorialach i spotkaniach;
  4. współpraca tutora z uczniem miała charakter poufny i funkcjonowała tylko w relacji tutor – uczeń – rodzice; odstępstwo od tej zasady było możliwe jedynie w przypadkach, gdy uczeń (podopieczny) mógł wejść w konflikt z prawem lub podjąć działania ryzykowne, zagrażające zdrowiu lub życiu;
  5. tutor, wykorzystując odpowiednie narzędzia i nawiązując współpracę z rodzicami ucznia, pomagał mu poznać własne możliwości, planować pracę i wyznaczyć osobistą ścieżkę rozwoju (nie podejmując się zadań psychologa lub psychoterapeuty).
  6. czas indywidualnej, bezpośredniej pracy nauczyciela – tutora z uczniem wynosił w uśrednieniu:

Po roku pracy w takim systemie i przeprowadzonej ewaluacji, zauważyliśmy polepszenie jakości relacji nauczycieli z uczniami, a także podniesienie kompetencji społecznych wśród uczniów. Zdecydowaliśmy także o zmianie organizacji tutoringu w naszej szkole. W roku szkolnym 2018/2019 tutoringiem rozwojowym zostały objęte klasy I i IV, a tutoringiem naukowym chętni uczniowie z klas VI-VIII.

 

Licznik odwiedzin

Dzisiaj132
Miesiąc3012
Wszystkie571596

Currently are 15 guests online

Budząca się Szkoła

logo budzącej się szkoły

Zasady naboru do SP ETE

plakat nabór 2022

Nadchodzące wydarzenia

Plan lekcji na rok szkolny 2023/2024 

23.10.23r. - wystartowała Wielkia Liga Czytelników

26.02.24r. - wyjście na łyżwy dla klas 4-6 SP

02.03.24r. - Dzień Otwarty Szkół ETE

14.03.24r. - Konkurs matematyczny Puchacz Piotr

21.03.24r. - Kangur Matematyczny 2024

 

Do końca roku szkolnego pozostało
...

Nasze projekty

logo budzącej się szkoły 

logo ŚFL

WIELKA LIGA CZYTELNIKÓW LOGO

 AKCJE

REK-PÓŁKLONI

 ikona-mini-karuzeli

logo-konkursowelogo 

ku pokrzepieniu serctataWete

logo turniej pilki noznej 1turniej_zbijakaj.jpg 

 tutoring

DZIM