środa, 18 marca 2020 15:58
24 lutego 2020 roku, już po raz ostatni, klasa 6b zorganizowała sklepik szkolny dla swoich kolegów i koleżanek.
Tak, jak w poprzednim roku szkolnym, szóstoklasiści zaplanowali każdy niezbędny krok, by sklepik mógł się odbyć – m.in. przygotowali wcześniej kolorowe plakaty informujące o dacie sprzedaży oraz prezentujące ciekawą ofertę produktów, które będzie można zakupić, a także stworzyli plan działania w dniu sklepiku oraz zaplanowali przydział odpowiedzialności dla każdego ucznia. Tym razem pani wychowawczyni mogła ze spokojem i dumą jedynie lekko korygować przygotowania młodych przedsiębiorców. W tegorocznej ofercie znalazły się: lody, galaretki, lizaki z ciasta w białej lub ciemnej czekoladzie, małe parówki w cieście francuskim, pizzerinki, babeczki pieguski, tosty, popcorn, kakao oraz soki.
Całe przedsięwzięcie zakończyło się wielkim sukcesem. Połowę zgromadzonych pieniędzy uczniowie postanowili przekazać na podopiecznego „Fundacji Siepomaga” - Franka Surdela, 7 miesięcznego chłopca chorego na rdzeniowy zanik mięśni typu 1. Jedyną szansą dla chłopca jest droga terapia genowa w USA. Za jedną czwartą zysku uczniowie chcą zakupić karmę dla psów ze schroniska i przy okazji wyprowadzić kilka czworonogów na spacer. Pozostałą część zebranych pieniędzy planują wydać na wspólne wyjście do kina lub teatru miejskiego w Gliwicach.
To była niezwykła lekcja, a uczniowie spisali się „na szóstkę”! Gratulujemy i życzymy młodym przedsiębiorcom dalszych sukcesów.
poniedziałek, 16 marca 2020 16:16
W dniach 1-7 marca 2020 roku 10 uczniów z klas 6-8 SP uczestniczyło w projekcie "Ponadnarodowa mobilność uczniów" finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podczas wyjazdu uczniowie SP ETE współpracowali z uczniami z zaprzyjaźnionej szkoły Wartburg College Locatie Marninx w Dordrecht, w Holandii. Poniżej przedstawiamy relację uczestników wycieczki.
Dzień 1
W niedzielę 1 marca o godzinie 5:00 rano wyruszyliśmy w podróż do Dordrecht, pięknego miasta położonego na południu Holandii. Po około piętnastu godzinach dotarliśmy do naszego hostelu i rozpoczęliśmy przygodę z językiem angielskim. Po trudach podróży na kolację zjedliśmy holenderską pizzę.
Dzień 2
Drugiego dnia, gdy podjechaliśmy pod partnerską szkołę, dostrzegliśmy na dwóch masztach polską i holenderską flagę. Było to bardzo miłe powitanie. Na miejscu poznaliśmy naszych nowych holenderskich przyjaciół, uczestnicząc razem z nimi w ciekawych zabawach integracyjnych. Szybko "przełamaliśmy pierwsze lody" i bawiliśmy się świetnie razem realizując wyznaczone zadania. Po lunchu wybraliśmy się na spacer po mieście. Przywitała nas typowa holenderska aura – cały czas, z różnym nasileniem, padał deszcz. Było to ciekawe doświadczenie.
więcej zdjęć znajdziesz tutaj>>>
Dzień 3
Dzień trzeci rozpoczęliśmy od rozważania Psalmu 23 i modlitwy. Następnie w pracowni informatycznej podjęliśmy pracę nad filmami opisującymi nasz 5-dniowy pobyt w Holandii. Odkryliśmy, że łatwo stworzyć film, ale bardzo trudno sprostać wyzwaniu, by był ciekawy i interesujący. Po intensywnym wysiłku intelektualnym przyszedł czas na lekcję wf-u. Holenderski nauczyciel podzielił nas na dwie 10-osobowe drużyny. Wszyscy członkowie zespołu musieli pokonać pewien wymagający tor przeszkód oraz przetransportować dwa materace i linę, a następnie dotrzeć do bezpiecznej strefy. Zadanie wymagało sprawności fizycznej, ale również współpracy, dopasowania strategii, wzajemnej pomocy. Było super! Po lunchu czekało nas równie ciekawe wyzwanie. Razem z naszymi nowymi przyjaciółmi mieliśmy ugotować obiad, korzystając z przystosowanej do tego celu kuchni. My przygotowywaliśmy polskie przysmaki, a Holendrzy – swoje typowe potrawy. Zadanie mogłoby wydawać się proste, gdyby nie fakt, że znaczna część z nas robiła te dania po raz pierwszy. Było bardzo zabawnie, momentami nasze panie musiały nas ratować z wielkich opresji. Ale udało się! Upiekliśmy pyszną babkę, usmażyliśmy naleśniki oraz jajka na szynce, ugotowaliśmy kopytka i żurek. Uczniowie z Holandii również przyrządzili dla nas smaczne potrawy. Po posprzątaniu kuchni mogliśmy ucztować i degustować. Najedzeni pojechaliśmy odpocząć do naszego hostelu.
więcej zdjęć znajdziesz tutaj>>>
Dzień 4
Czwarty dzień spędziliśmy w kolorowym, pięknym Amsterdamie. Spacerowaliśmy po mieście, zbierając materiał do naszych filmów. Odwiedziliśmy Rijskmuseum oraz dom – muzeum Anny Frank. Późnym wieczorem, pełni wrażeń, wróciliśmy pociągiem do Dordrecht.
Dzień 5
Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania zabytkowych wiatraków w Parku Kinderdijk. Na terenie parku znajduje się 19 zabytkowych wiatraków zbudowanych w latach 1738 - 1740. Piękne miejsce, ale bardzo wietrzne o tej porze roku. Następnie wróciliśmy do szkoły na lunch i przez resztę popołudnia montowaliśmy nasze filmy. Stworzenie 3-minutowego filmu okazało się bardzo czasochłonne. Po szkole pojechaliśmy do Primarka. Dziewczyny koniecznie musiały coś kupić w tym sklepie. Wieczorem niektórzy z nas zostali zaproszeni na kolację do domu swoich kolegów i koleżanek z Holandii.
Dzień 6
Ostatniego dnia byliśmy trochę smutni, bo nikt z nas nie chciał wracać do Polski. Szkoda, że taka wymiana trwa tylko tydzień. Poranek rozpoczęliśmy czytając 19 rozdział Ewangelii Mateusza oraz analizując akwafortę „Jezus uzdrawia chorych”, dzieło wybitnego holenderskiego malarza, Rembrandta. Następnie pracowaliśmy nad ukończeniem filmów, które wspólnie obejrzeliśmy po pożegnalnym lunchu. Zjedliśmy „stroopwafels” - holenderski przysmak i po naprawdę długich pożegnaniach ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Mamy nadzieję, że uda nam się pozostać na dłużej „in touch” z naszymi holenderskimi koleżankami i kolegami.
Dziękujemy Panu Bogu, że mogliśmy odbyć tę wyjątkową podróż do Holandii oraz bezpiecznie wrócić do domu.
sobota, 14 marca 2020 20:48
W tym roku szkolnym po raz kolejny nasza szkoła zgłosiła się do udziału w zmagania w ramach V edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Wielka Liga Czytelników” Mistrzostwa Lokalne.
Jak sama nazwa wskazuje główne rozgrywki odbywają się na poziomie szkół i powiatów. Dodatkowym wyzwaniem jest liczba przeczytanych książek – należy wybrać 10 pozycji, zapoznać się z nimi oraz wykonać odpowiadające im karty pracy. W tym roku do konkursu dołączyły także przedszkola oraz szkoły specjalne, których podopieczni wraz z rodzicami i opiekunami szykują „Pamiętniki Młodego Czytelnika”. To wielka księga wspomnień z przeczytanych lektur oraz godziny spędzone w rodzinnym gronie.
Wypełnione karty pracy przyjmujemy do 03.04.2020 roku – także książeczki od naszej „zeróweczki”. W kwietniu 2020 roku wyłonimy szkolną drużynę, które będzie reprezentowała szkołę w rozgrywkach powiatowych. Nasi uczniowie są bardzo uważnymi czytelnikami, czego dowodem są zeszłoroczne sukcesy w Lidze. Już dziś trzymamy kciuki za wszystkich uczestników!
Nowością tegorocznej edycji jest również Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników, który specjalnie powołana komisja przyznaje placówkom, które spełnią kryteria zawarte w regulaminie. Nasza szkoła ubiega się o taki Certyfikat, dlatego każda sprawność się liczy.
Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów klas 0-8 SP do udziału w konkursie i angażowania się we wszelkie zadania ogłaszane przez szkolnego koordynatora.
Wielka Liga Czytelników 2019/2020
LISTA KSIĄŻEK KONKURSOWYCH
Etap I kl. 1-4
1. A016 – Emil ze Smalandii, Astrid Lindgren, tł. Irena Szuch - Wyszomirska
|
2. A023 – Cudaczek Wyśmiewaczek, Julia Duszyńska
|
3. A035 – Detektyw Pozytywka, Grzegorz Kasdepke
|
4. A038 – O psie który jeździł koleją, Roman Pisarski
|
5. A043 – Afryka Kazika, Łukasz Wierzbicki
|
6. A044 – 120 Przygód Koziołka Matołka, K. Makuszyński, M. Walentynowicz,
|
7. A045 - Kuba i Buba czyli awantura do kwadratu, Grzegorz Kasdepke, tł. -
|
8. A048 – Miś Paddington, Michael Bond, tł. Klaudia Iwaniecka lub Kaziemierz Piotrowski
|
9. A051 – Szewczyk Dratewka, Janina Porazińska
|
10. A052 – Kubus Puchatek, A.A. Milne, tł. Irena Tuwim
|
11. A060 - Królewna, Jędrzejewska- Wróbel Roksana,
|
12. A063 - Gdzie jesteś, Cukierku, Waldemar Cichoń,
|
13. A069 – Dzieci z Bullerbyn, Astrid Lindgren, tł. Irena Szuch-Wyszomirska
|
14. A074 - Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych, Justyna Bednarek,
|
15. A076 – 10 niesamowitych przygód Neli - Nela, mała reporterka
|
16. A078 – Bon czy ton, savoir-vivre dla dzieci, Grzegorz Kasdepke
|
17. A088 - Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica szkoły, Widmark M., Willis H., tł. Barbara Gawryluk
|
18. A094 – Petronella z Jabłoniowego sadu, Sabine Stӓnding, tł. Urszula Pawlik
|
19. A097 – Doktor Dolittle i jego zwierzęta, Hugh Lofting,
|
20. A100 – Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?, Leszek Kołakowski
|
Wielka Liga Czytelników 2019/2020
LISTA KSIĄŻEK KONKURSOWYCH
Etap I kl. 5-8
1. B002 - Tajemniczy ogród, Frances Hodgson Burnett, tł. J. Włodarkiewicz lub A. Staniewska
|
2. B028 - Opowieści z Narnii. Cz. 3, Podróż „Wędrowca do świtu", Clive Staples Lewis, tł. Andrzej Polkowski
|
3. B035 – Wojownik Trzech Światów, R. Kościuszko
|
4. B042 – Biały Mustang, SAT-OKH, wyd. Siedmiogród i Nasza Księgarnia
|
5. B053 – Wyspa mojej siostry, Katarzyna Ryrych
|
6. B055 – Akademia Pana Kleksa, Jan Brzechwa
|
7. B059 – Arka Czasu, Marcin Szczygielski
|
8. B063 - Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. T. 1: Złodziej Pioruna., Rick Riordan, tł. Agnieszka Fulińska
|
9. B067 - Mały Książę, Antoine de Saint- Exupéry, tł. Jan Szwykowski
|
10. B072 - Magiczne drzewo. Olbrzym, Andrzej Maleszka
|
11. B075 - Kroniki Archeo Akta Gordona Archera, Agnieszka Stelmaszyk
|
12. B078 - Tomek w Gran Chaco, Alfred Szklarski
|
13. B081- Niekończąca się historia – Michael Ende, tł. Sławomir Błaut
|
14. B082 - Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa, Rafał Kosik
|
15. B090 - Zwiadowcy: Ruiny Gorlanu. Księga 1, John Flanagan, tł. Stanisław Kroszczyński
|
16. B097 – Kapelusz za 100 tysięcy, Adam Bahdaj
|
17. B099 – Władca Pierścieni: Wyprawa, J.R.R.Tolkien, tł. M. Skibniewska
|
18. B100 – Przygody Sherlocka Holmesa, Arthur Conan Doyle
|
19. B101 – Kajko i Kokosz. Szkoła latania, Janus Christa
|
20. B102 - Pan Samochodzik i Wyspa Złoczyńców, Zbigniew Nienacki
|
piątek, 13 marca 2020 19:50
Troje uczniów SP ETE uzyskało tytuł laureata w „Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Ogólnej Olimp School”, natomiast pozostali uzyskali również bardzo wysokie wyniki.
Jesienią chętni uczniowie z klas 1-3 SP ETE pisali testy w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Ogólnej. Na wyniki trzeba było długo czekać, ale opłacało się być cierpliwym, gdyż wielu naszych uczniów napisało test na bardzo wysokim poziomie. Warto podkreślić, że test dla danej klasy konstruowany jest dla wiedzy nieco powyżej wymaganego poziomu dla danego etapu.
Laureatami zostali:
ü w kategorii pierwszych klas trzecie miejsce zajął Bruno Czudek z klasy 1b.
ü w kategorii klas trzecich trzecie miejsce zajął Piotr Terlecki z klasy 3b.
ü w kategorii klas drugich pierwsze miejsce zajęła Hanna Zmysłowska z klasy 2a. Pierwsze miejsce oznacza, że napisała test bezbłędnie! To wielki sukces!
Ogromnie gratulujemy naszym laureatom i zachęcamy uczniów już od najmłodszych klas, by próbowali swoich sił w różnego typu konkursach. Naprawdę warto!
|
|